اثر اینرسی سازمانی بر سایش اجتماعی و تنبلی اجتماعی دبیران تربیت بدنی استان تهران.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه رازی

2 دانشگاه آزاد

3 رازی

10.22034/sls.2022.19650

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، بررسی اثر اینرسی سازمانی بر سایش اجتماعی و تنبلی اجتماعی دبیران تربیت بدنی استان تهران می باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل تمامی دبیران تربیت بدنی استان تهران بودند بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی، 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از سه پرسش‌نامه استاندارد سایش اجتماعی دافی و همکاران (2002)، اینرسی سازمانی هاگ (2014)، تنبلی اجتماعی حسینی (۲۰۰۸) استفاده شد. برای تجزیه ‌وتحلیل داده‌ها، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به‌وسیله نرم‌افزار لیزرل استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد از دیدگاه دبیران تربیت بدنی اینرسی سازمانی می تواند موجب سایش اجتماعی شود و تنبلی اجتماعی را در پی داشته باشد. بنابراین نتیجه گیری می شود در راستای بهره وری دبیران تربیت بدنی در مدارس ، باید موانعی که سبب اینرسی سازمانی می شود را از بین برد تا به این گونه از تنبلی و سایش اجتماعی جلوگیری کنیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of organizational inertia on social wear and social laziness of physical education teachers in Tehran province

نویسندگان [English]

  • AHMADREZA ZOHRABI 2
  • MOHAMMADREZA MOHAMMADI 3
1
2 AZAD
3 RAZI
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of organizational inertia on social wear and social laziness of physical education teachers in Tehran province. The research method is descriptive-survey and applied in terms of purpose. The statistical population included all physical education teachers in Tehran province that 384 people were selected as a sample through random sampling. To collect data, three standard questionnaires of social wear Duffy et al. (2002), Hogg organizational inertia (2014), Hosseini social laziness (2008) were used. Structural equation modeling and path analysis by LISREL software were used to analyze the data. Findings showed that from the perspective of physical education teachers, organizational inertia can cause social wear and tear and lead to social laziness. Therefore, it is concluded that in order to increase the productivity of physical education teachers in schools, we must remove the barriers that cause organizational inertia in order to prevent laziness and social wear.

کلیدواژه‌ها [English]

  • izational Inertia
  • Social Wear
  • Social Laziness
  • Physical Education
  • Tehran
  • تاریخ دریافت: 31 فروردین 1400
  • تاریخ بازنگری: 07 اردیبهشت 1400
  • تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1400
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1400