بسترسازی کیفیت بهینه خدمات مبتنی بر درجه‌بندی سالن‎‌های ورزشی (مورد مطالعه سالن پورشریفی تبریز).

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکاه تبریز، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، معاون آموزشی و پژوهشی

2 استادیار ریاضی کاربردی دانشگاه مراغه

3 کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه چرخ نیلوفری آذربایجان

10.22034/sls.2022.19654

چکیده

هدف این پژوهش بسترسازی کیفیت بهینه خدمات مبتنی بر درجه‌بندی سالن‌های ورزشی می‌باشد. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و توصیفی- تحلیلی بوده که به‌صورت میدانی انجام گرفته است. نمونه آماری متخصصین کیفیت خدمات اماکن ورزشی، اساتید مدیریت اماکن ورزشی و رؤسای هیأت‌ها و در بخش دوم مشتریان سالن پورشریفی می‌باشند که بر اساس فرمول کوکران 302 نفر و با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. از روش‌های ای اچ پی، روش‌های ریاضی الگوریتم کا.ان.ان برای درجه‌بندی استاندارد سالن ورزشی مبتنی بر ستاره‌بندی و از نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس ، ایکسل ، ایکسپرت چویس و متلب استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بر اساس میانگین هندسی، شاخص‌های کیفیت خدمات سالن‌های ورزشی- تفریحی در 5 خوشه و ستاره قابل درجه‌بندی هستند. با توجه به نتایج بیش‌ترین وزن، به استانداردهای تجهیزات و سالن ورزشی و کمترین وزن به ویژگی‌های زیباشناختی سالن ورزشی تعلق گرفت. نهایتاً با توجه به کدهای نوشته شده، سالن ورزشی مورد مطالعه بر اساس امتیازات مشتریان و مقایسه آن با استانداردهای متخصصین، 1 ستاره است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Laying the optimal quality of services based on the rating of gymnasium (Case study of Poursharifi gym, Tabriz)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Rasoul Khodadadi 1
  • Mahdi Jahangiri 2
  • Mina arteshi 3
  • Leyla khosravi 3
1 University of Tabriz, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Vice Dean for Education and Research
2 2. Assistant Professor of Applied Mathematics, Maragheh University
3 3. Master of Sports Management University of Charkhe Niloufari Azerbaijan
چکیده [English]

The aim of this study was to provide a suitable context for the optimal quality of services based on rating of gymnasium. This research is an applied and descriptive-analytical research that has been done in the field. The statistical sample included experts in the field of quality of gymnasium and sport places services, university professors in the field of sports places and facilities management, and experts and heads of delegations and gymnasium of Tabriz city. In another sample, 302 people were selected from the customers of high-ceiling Poursharifi gym based on Cochran's formula and cluster random sampling method. The Analytic Hierarchy Process (AHP) method, the mathematical method of the algorithm, the K-nearest neighbor (KNN) algorithm, were utilized for standard rating of gymnasium based on rating using SPSS, Excel, expert choice, and Matlab software. The results showed that based on the geometric average, the quality indicators of gymnasium services can be rated in 5 clusters. According to the results, the highest weight belonged to the equipment and gym standards and the lowest weight to Aesthetic features of the gym. Finally, according to the codes written, the studied gym is 1 star based on the customer scores and the comparison with expert standards.

کلیدواژه‌ها [English]

  • rating
  • quality of services
  • gymnasium