مطالعه گرایش به برندهای ورزش مبتنی بر تجربه مصرف در بین زنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزش دانشگاه تبریز

10.22034/sls.2022.19655

چکیده

چکیده
هدف این تحقیق، مطالعه گرایش به برندهای ورزش مبتنی بر تجربه مصرف در بین زنان می باشد. بر این اساس، فرضیه‌هایی مطرح و مدل مفهومی برای تحقیق در نظر گرفته شد که در آن، متغیر تجربه برند به همراه مولفه هایش (احساسی، عاطفی، عقلانی و رفتاری) به‌ عنوان متغیرمستقل و انتخاب برند به‌عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و بر حسب هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل مصرف کنندگان زن برندهای ورزشی در سطح شهر تبریز می‌باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی مورگان و با توجه به نامعلوم بودن تعداد جامعه آماری، 384 نفر از مشتریان زن باشگاه‌ها و فروشگاه‌های ورزشی در نظر گرفته شده است. نمونه‌گیری به صورت در دسترس انجام گرفته شد. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. برای سنجش تجربه برند از پرسشنامه تجربه برند زارانتونلو و اشمیت (2010) و برای سنجش گرایش به برند از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. پرسشنامه، پنج گزینه‌ای طیف لیکرت می‌باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون کولموگراف-اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون با بهره‌ گیری از نرم‌افزار آماری Spss24 استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان می دهد که تجربه برند به همراه تمام مولفه هایش تاثیر مثبت و معناداری بر انتخاب برند کالاهای ورزشی دارد.

کلمات کلیدی: تجربه برند، گرایش برند، برند ورزشی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The tendency towards sports brands based on consumption Experience among women

نویسنده [English]

  • Fereshteh Aghajani
Master student of sports management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tabriz
چکیده [English]

Abstract

The purpose of this study is to examine the tendency towards sports brands based on consumption experience among women. Accordingly, hypotheses were proposed and a conceptual model was considered for the research in which the variable of brand experience along with its components (emotional, emotional, intellectual and behavioral) was considered as an independent variable and brand selection as a dependent variable. The present study is a descriptive/analytical study based on a practical study goal. The statistical population of the study includes female who consumers of sports brands in the city of Tabriz. The sample size is estimated using the Krejcie & Morgan estimation due to the unknown number of the statistical population, 384 female customers of sports clubs and stores. Zarantonello and Schmitt (2010) brand experience questionnaire was used to measure brand experience and a researcher-made questionnaire was used to measure brand tendency. The questionnaire has five Likert scale options. The software Spss24 was used in order to analyze the data from the Kolmograph-Smirnov,test, the Pearson correlation coefficient, and the Regression test. The results of the analysis showed that the brand experience with all its components has a positive and significant effect on the selection of sports goods brand.
Keywords: brand experience, brand tendency, sports brand

کلیدواژه‌ها [English]

  • brand experience
  • brand tendency
  • sports brand
  • تاریخ دریافت: 23 بهمن 1399
  • تاریخ بازنگری: 06 اسفند 1399
  • تاریخ پذیرش: 10 اسفند 1400
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1400