تاثیر کیفیت‌تعاملی و فیزیکی بر نتیجه‌کیفیت و حضور‌مجدد با میانجی‌گری ارزش درک‌شده در مشتریان باشگاه‌های ورزشی بانوان شهر تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه چرخ نیلوفری آذربایجان

2 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز

3 کارشناسی‌ارشد مدیریت‌ ورزشی دانشگاه چرخ‌نیلوفری آذربایجان

10.22034/sls.2022.19657

چکیده

هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر کیفیت‌تعاملی و فیزیکی بر نتیجه‌کیفیت و حضور‌مجدد با میانجی‌گری ارزش درک‌شده در مشتریان باشگاه‌های ورزشی بانوان شهر تبریز بود. این تحقیق به لحاظ هدف پیمایشی و کاربردی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان باشگاه‌های ورزشی بانوان شهر تبریز بوده است و تعداد نمونه 242 نفر از مشتریان باشگاه‌های شهر تبریز بود که بر اساس روش نمونه‌گیری در دسترس با استفاده از شبکه‌های مجازی و توزیع در کانال باشگاه‌ها استفاده شد. روش گرد‌آوری داده‌ها به صورت میدانی و برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد کیفیت‌تعاملی و ارزش درک‌شده و حضور‌مجدد استفاده شد. در تحقیق حاضرروایی پرسشنامه با نظرات اساتید و کارشناسان حوزه مورد مطالعه به تعداد 5 نفر مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم افزار پی‌ال‌اس اسمارت استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت‌فیزیکی بر نتیجه‌کیفیت و ارزش درک‌شده تاثیر متوسط و مثبت دارد، همچنین کیفیت‌تعاملی بر حضور‌مجدد و ارزش‌ ‌درک‌شده تاثیر قوی و مثبت دارد و ارزش درک‌شده بر حضور مجدد و نتیجه‌کیفیت تاثیر قوی و مثبت دارد. بنابراین با ارتقای کیفیت‌فیزیکی، تعامل و رفتار مناسب کارکنان و صاحبان باشگاه‌ها، ایجاد جوی پر از آرامش و افزایش ادراک مطلوب مشتری از کیفیت‌خدمات ارائه شده می‌توانند به هدف حضور‌مجدد و جذب مشتریان بیشتر دست ‌یابند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Impact of interactive and physical quality on the outcome quality and re-presence via mediating perceived value in Tabriz women's sports clubs customers

نویسندگان [English]

  • leyla khosravi 1
  • Mohammad Rasoul Khodadadi 2
  • Parya Jafari 3
1 Master of Sports Management University of Charkhe Niloufari Azerbaijan
2 Assistant Professor of Sport Management, University of Tabriz
3 Master of Sports Management University of Charkhe Niloufari Azerbaijan
چکیده [English]

The aim of this research was to determine the effect of interactive and physical quality on the outcome quality and re-presence via mediating perceived value in Tabriz women's sports clubs customers. This research method was survey and applied in terms of goal. The statistical population of this study included the customers of women's sports clubs in Tabriz city and 242 samples were taken from the clubs of Tabriz. The samples were used based on available sampling method using virtual networks and distribution in the club channels. Data collection method was field and standard questionnaires of perceived quality, interaction, perceived value and presence were used to collect information. In the present research, the opinions of five professors and experts in the study area were used and confirmed in order to measure the validity and Cronbach's alpha method was employed for measuring the reliability of the questionnaire. The data were analyzed by structural equation modeling with PLS-SMART software. The results showed that physical quality has a moderate and positive effect on the outcome quality and perceived value, respectively. Interactive quality has a significant and positive effect on re-presence and perceived value, and perceived value has a significant and positive impact on re-presence and quality result respectively. The assumption of mediating role of perceived value on interactive quality and physical quality was acceptable. Therefore, it can be said that more customers will be attracted by improving the physical quality, cooperation and interaction of club employees with customers and creating a relaxed atmosphere and suitable conditions for athletes, as well as increasing the customer's perception of the quality of provided services.

کلیدواژه‌ها [English]

  • interactive quality. physical quality
  • outcome quality.re-presence
  • perceived value
  • تاریخ دریافت: 22 شهریور 1400
  • تاریخ بازنگری: 25 آبان 1400
  • تاریخ پذیرش: 02 خرداد 1401
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1400