بررسی ارتباط مسئولیت اجتماعی با تصویر و هویت تیم در باشگاه‌های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 دانشگاه تهران

3 مربی هیئت علمی سازمان امور دانشجویان، ایران

10.22034/sls.2022.19664

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط مسئولیت اجتماعی با تصویر و هویت تیم در باشگاه‌های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران بود. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی می‌باشد که جمع‌آوری اطلاعات به صورت میدانی و متناسب با هدف‌های تحقیق بود. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه هواداران بالای 18 سال تیم‌های استقلال، پرسپولیس، تراکتور، فولاد و سپاهان در فصل 1399-1400 بود و روش نمونه‌گیری تحقیق حاضر به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی بود که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه آماری برابر با 384 برای هر کدام از 5 تیم بود که پس از بررسی جمعاً 1920 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت و ابزار گردآوری اطلاعات 3 پرسشنامه استاندارد، پرسشنامه مسئولیت اجتماعی (چانگ و یانگ، 2012)؛ پرسشنامه تصویر تیم (چان، 2008) و پرسشنامه هویت تیم (هیپر و همکاران، 2012) بود. روایی پرسشنامه به تأیید 10 نفر از اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی رسید و پایایی پرسشنامه به ترتیب 0/82، 0/77 و 0/74 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش آماری توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی‌ها، درصدها و رسم نمودار) و روش‌های آمار استنباطی آزمون کلموگروف ـ اسمیرونوف و آزمون همبستگی اسپیرمن با کمک نرم افزار Spss نسخه 25 انجام گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد، بین مسئولیت اجتماعی با تصویر و هویت تیم رابطه مثبت وجود دارد؛ بنابر این مسئولیت اجتماعی می‌تواند، ابزار برای اثرگذاری مثبت در گسترش و ارتقا تصویر و هویت تیم در باشگاه‌های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between social responsibility and the image and identity of the team among the selected football clubs of Iran Football Premier League

نویسندگان [English]

  • peyman gholipour 1
  • Alireza Sharifi 2
  • Hadi Bashirian 3
  • Keyvan Shokri 2
  • Zahra Nazari 2
1 Tabriz University
2 University of Tehran
3 the coach, National University Sports Federation of I.R. Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between social responsibility and team image and identity among the selected football clubs of the Iran Football Premier League. The present research is descriptive-correlational in nature and applied in terms of purpose. The data collection was appropriate to the objectives of the research. The statistical population of the present study was all over 18 years old fans of Esteghlal, Persepolis, Traktor, Foolad and Sepahan teams during the season of 2020-2021. The sampling method of the present study was random cluster sampling using Morgan table with a statistical sample size of 384 for Each of the 5 teams. then it was analyzed after a total of 1920 questionnaires and the data collection tool was 3 standard questionnaires, social responsibility questionnaire (Chang and Yang, 2012); The team image questionnaire (Chan, 2008) and the team identity questionnaire (Hyper et al., 2012). The validity of the questionnaires were confirmed by 10 professors and specialists in sports management . the reliability of the questionnaires were 0.82, 0.77 and 0.74, respectively.the data was analyzed using descriptive statistics (mean, standard deviation, frequencies, percentages and plotting) and inferential statistical methods Kolmogorov-Smirnov test and Spearman correlation test by using Spss software version 25. the Findings showed that there is a positive relationship between social responsibility and image and team identity; Therefore, social responsibility can be a tool to have a positive impact on the development and promotion of the image and identity of the team in the selected clubs of the Iranian Football Premier League.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Responsibility
  • Team Image
  • Team Identity
  • Premier League
  • Iranian Football
  • تاریخ دریافت: 18 بهمن 1399
  • تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1399
  • تاریخ پذیرش: 03 اسفند 1400
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1400