طراحی مدل نقش سرمایه اجتماعی بر اوقات فراغت زنان با تأکید بر فعالیت های ورزشی.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک

2 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد، دانشگاه فنی و حرفه ای، مازندران، ایران

3 دانشگاه پیام نور

10.22034/sls.2021.19665

چکیده

هدف تحقیق حاضر ارائه مدلی از تاثیر سرمایه اجتماعی بر گرایش اوقات فراغت ورزشی بانوان در شهر تهران بود. روش انجام پژوهش آمیخته بود، با استفاده از تکنیک دلفی پرسشنامه محقق ساخته‌ای در مقیاس پنج ارزشی لیکرت در مورد متغیرهای سرمایه اجتماعی و گرایش اوقات فراغت طراحی گردید و بعد از تایید روایی 8 نفر از صاحب نظران مدیریت ورزشی؛ پایایی پرسشنامه ها نیز بدست آمد. جامعه آماری شامل کلیه بانوان استفاده کننده از خدمات ورزشی بوستان های مناطق 22 گانه شهر تهران بود که براساس نمونه گیری خوشه ای، 5 منطقه از شهر تهران انتخاب و با نمونه گیری تصادفی 245 نفر گزینش شدند. داده های بخش کمی با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری از طریق از نرم افزارهای spss و لیزرل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از مدل نشان داد که ارتباطات اجتماعی، تعلق اجتماعی و سلامت اجتماعی بر گرایش اوقات فراغت بانوان تاثیر گذار است. در نهایت به مدیران شهری توصیه می شود برنامه های فراغتی در سطح شهر تهران به گونه ای طراحی گردد که به صورت یک برنامه قابل درک جهت رشد و شکوفایی شرکت کنندگان در نظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Model for the Role of Social Capital on Women's Leisure Time with An Emphasis on Sport Activities

نویسندگان [English]

  • farnaz fakhri 1
  • Seyed Hossein Alavi 2
  • mohsen hadi tahan 3
1 Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran
2 Physical Education and Sport Sciences, Assistant Professor of Department of Technical and Vocational of Mahmoud Abad Branch of Technical and Vocational University (TVU), Mazandaran, Iran.
3 payame noor university
چکیده [English]

The purpose of this study was to present a model of the impact of social capital on women's sports leisure in Tehran. Using Delphi technique, a researcher-made questionnaire was designed on the variables of social capital and leisure orientation, and after confirming the validity of 8 sports management experts, the reliability of the questionnaires was obtained. The statistical population consisted of all women using sports services in the parks of 22 districts of Tehran. Based on cluster sampling, 5 districts of Tehran were selected and 245 people were selected by random sampling. Quantitative data were analyzed using Pearson correlation coefficient and structural equations through SPSS and Lisrel softwares. The results of the model showed that social communication, social belonging and social health have an impact on women's leisure tendency. Finally, urban managers are advised to design leisure programs in Tehran in such a way that an understandable program is considered for the growth and prosperity of the participants.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Capital
  • Leisure time
  • Women's Sport
  • Tehran