بررسی نقش سبک زندگی اعضاء هیات علمی تربیت بدنی در الگو پذیری دانشجویان برای گذران صحیح اوقات فراغت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مریوان،مریوان،ایران.

2 اردبیل _ دانشکده محقق اردبیلی_ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی_ گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی

10.22034/sls.2022.19670

چکیده

هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش سبک زندگی اعضاء هیات علمی تربیت بدنی در الگو پذیری دانشجویان برای گذران صحیح اوقات فراغت بود روش تحقیق توصیفی تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی بود، جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مریوان و دانشجویان پیام نور شهر مریوان بودند برای انتخاب نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان تعداد 175 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده های تحقیق پرسشنامه متناسب با ماهیت تحقیق در 27 گویه و 5 عامل تهیه شد که تفکر حرفه ای مسئولیت پذیری، مصرف مادی، فراغت و تفریح و سرگرمی از ابعاد پرسشنامه بودند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در زمینه ی آمار استنباطی از تحلیل عاملی استفاده شد هاست که نتایج نشان داد شاخص های مسئولیت پذیری، مصرف مادی ، تفکر حرفه ای و فراغت و تفریح در الگو پذیری دانشجویان برای گذران صحیح اوقات فراغت دانشجویان تاثیر گذار می باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the role of lifestyle of physical education faculty members in students' role modeling for proper leisure time

نویسنده [English]

  • Mehrdad Moharramzadeh 2
1
2 university if Mohagheghe Ardabili
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the role of lifestyle of physical education faculty members in students' role models for proper leisure time. The research method was descriptive-analytical and applied in terms of purpose. The statistical population of the present study was all physical education students of Islamic Azad University of Marivan and students. 175 people were randomly selected to select the research sample based on Morgan table. The research data collection tool was a questionnaire in accordance with the nature of the research in 27 items and 5 factors that were professional thinking of responsibility, material consumption, leisure and entertainment and dimensions of the questionnaire. In order to analyze the data in the field of inferential statistics, factor analysis was used. The results showed that the indicators of responsibility, material consumption, professional thinking and leisure and recreation are effective in students 'role models for the correct spending of students' leisure time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lifestyle
  • Physical Education faculty members
  • role modeling