رابطه مؤلفه‌های مهارت‌های زندگی با سلامت اجتماعی (مورد مطالعه:زنان 20 تا 45 ساله شهر فردوس)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر مسئل اجتماعی و مدرس دانشگاه

2 پژوهشگر مسائل اجتماعی

3 دبیر جامعه شناسی

10.22034/sls.2021.19681

چکیده

مهارت زندگی بر چگونگی عملکرد انسان در روابط و عملکرد وی نسبت به اجتماع اثرگذار است.هدف پژوهش حاضر رابطه موثر مولفه های مهارت زندگی با سلامت اجتماعی است.بهره‌مندی ازمبانی نظری کییز(سلامت اجتماعی)و نظریه یادگیری اجتماعی باندورا(مهارت زندگی) مورد نظر بوده است.استفاده از روش کمی و راهبرد پیمایش از نوع توصیفی و همبستگی زنان 20 تا 45 ساله شهر فردوس با حجم نمونه 304 نفر که به روش نمونه گیری خوشه ای مبتنی بر تصادفی ساده انتخاب‌شده‌اند؛باتکیه بر پرسشنامه استانداردشده و نرم افزارSpss22یافته ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از روایی صوری و برای میزان پایایی و میزان آلفای کرونباخ مهارت زندگی(740 /0) و سلامت اجتماعی( 716/0) استفاده شده است.نتایج نشان می دهد که میانگین مهارت زندگی (37/2) و سلامت اجتماعی(94/1) کمتر از حد متوسط بر اساس بازه دامنه طیف لیکرت(1 تا 5) بوده است.نتایج فرضیه‌های بیانگر این است که تقویت آموزه‌هایمهارت زندگی و مؤلفه‌های آن براساس روابط مثبت معنادار بوده،و از شدت ضعفبرخوردار است.نتایجرگرسیونبیانگرایناستکه خرده مؤلفه حل مسئله، روابط بین فردی، کنترل احساسات وهیجانات،خودآگاهی، و تفکر انتقادی و خلاق به ترتیب بیشترین مقادیر ضریب همبستگی(بتا)با سلامت اجتماعی دارند؛و در مجموع مهارت زندگی و مولفه های آن در حدود (22/0) توانسته اند به تبیین سلامت اجتماعی بپردازند. خرده مؤلفه‌های حل مسئله، خودآگاهی روابط بین فردی، کنترل احساسات وهیجانات و تفکر انتقادی و خلاق به ترتیب به‌طور غیرمستقیم اثرگذار بر روی سلامت اجتماعی هستند.بنابراین می‌توان با اقدام پژوهی برنامه های فرهنگی و اجتماعی در سطح شهرستان به تقویت استمرار تاثیر آموزه های مهارت زندگی بر سلامت اجتماعی زنان تأکید کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between social health and life skills (Case Study: Women of 20-45 year old in Ferdows city)

نویسندگان [English]

  • marziey rezazadeh 2
  • Samereh Alizadeh Khaneghahi 3
1
2 Social Issues Researcher
3 دبیر جامعه شناسی
چکیده [English]

Learning life skills can affect how a person functions in the social relations of his or her thinking towards a community called social health. The purpose of the present study was to determine the relationship between effective life skills components and social health. The theoretical approach in this study is to benefit from the theoretical basis of Keyes social health and the theoretical foundations of Bandora’s social learning for life skills. In this study, using a descriptive survey and correlation method, 20-45 year-old women in Ferdows with a sample size of 304 were selected randomly. The findings were analyzed using the standardized questionnaire Spss22. Face validity and reliability of questions were used. Cronbach's alpha for life skills (0.740) and social health (0.716) were used. The results show that mean life skills (2.37) and social health (1.94) were lower than average based on Likert range (1 to 5).The results of the research hypotheses indicate that the reinforcement of life skills teachings and its components based on significant positive relationships has a weak effect on women's social health. Regression results indicate that the components of problem solving, interpersonal relationships, emotional and emotional control, self-awareness, and critical and creative thinking have the highest correlation coefficient (Beta) with social health, respectively; Life skills and its components (about 0.22) have been able to explain social health. The components of problem solving, interpersonal self-awareness, emotional and emotional control, and critical and creative thinking are indirectly affecting social health, respectively.Therefore, by researching cultural and social programs at the city level, it can be emphasized to reinforce the continuing impact of life skills teachings on women's social health.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social health
  • Life Skills
  • Women
  • Ferdows
  • تاریخ دریافت: 19 آبان 1399
  • تاریخ بازنگری: 19 آذر 1399
  • تاریخ پذیرش: 20 مرداد 1399
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1400