تاثیر جو نوآوری در کلاس‌ها بر صلاحیت راه‌اندازی کسب و کار مستقل دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت ورزشی

2 گروه مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

10.22034/sls.2021.19688

چکیده

لذا هدف از این پژوهش بررسی تاثیر جو نوآوری در کلاس‌ها بر صلاحیت راه اندازی کسب و کار مستقل در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد تبریز بود.
پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، جزء مطالعات کاربردی و از نظر روش تحقیق علی مقایسه ای و به صورت میدانی انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به جو نوآوری و صلاحیت راه اندازی کسب و کارهای مستقل از پرسشنامه‌های استاندارد دورابجی و همکاران(1998) و اندرسون و دانکلبرگ (1990) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها به تائید شش تن از اساتید مدیریت ورزشی رسید. پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد که برای پرسشنامه جو نوآوری(1998) (84/0=α) و برای پرسشنامه صلاحیت راه‌اندازی کسب و کار مستقل (1990) (87/0=α) به دست آمد. دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد واحد تبریز جامعه‌ی آماری تحقیق را تشکیل داده که با استفاده از جدول مورگان از تعداد 517 نفر جامعه مطالعه، 250 نفر بصورت تصادفی انتخاب شد. از آمار توصیفی برای گزارش اطلاعات آزمودنی‌ها، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. با توجه به تعداد آزمودنی‌ها، برای طبیعی بودن توزیع داده‌ها از آزمون آماری کلمگروف-اسمینروف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آزمون رگرسیون استفاده شد.
با توجه به نتایج، تمامی فاکتورهای جو نوآوری در کلاس ها بر صلاحیت راه اندازی کسب و کار های مستقل در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تأثیر مثبت دارد. بنابراین ایجاد جو نوآوری در کلاس های درسی دانشجویان می تواند باعث ایجاد کسب وکارهای نوین و بهبود وضعیت اشتغال دانشجویان تربیت بدنی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Innovation Climate on Classes with Competency in Independent Business Startups, on the Students of Physical Education, Tabriz Branch of Islamic Azad University.

نویسندگان [English]

  • Hamed Golmohammadi Zangabad 1
  • Jafar Barghi Moghaddam 2
1 Sport Management
2 Sport management department -Islamic Azad University - Tabriz Branch
چکیده [English]

Abstract :

Today, a working group and team innovation is the most fundamental and important first step for innovation, openness and new concepts is the idea of an organization. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of innovation climate in the classes on the ability to set up an independent business in physical education students of Tabriz Azad University.
The research was applied in terms of purpose and in terms of the causal-comparative and field-based research method. To collect information about the climate of innovation and the ability to set up independent businesses, questionnaires were used by the governor of Dorabjee et al. (1998) and Anderson and Dunkelberg (1990). The formal and content validity of the questionnaires was approved by 6 sports management specialists. The reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha coefficient for Innovation Climate Questionnaire (1998) (α = 0.84) and for business and independent business start-up questionnaire (1990) (α = 0.87). The statistical population of this study was all physical education students of Tabriz Azad University. Their number was 517. 250 people were randomly assigned to Morgan Table. The statistical methods used in this study were descriptive and inferential statistics. In the descriptive statistics section, frequency tables, percentages, mean and standard deviation were used. In the inferential statistics, Kolmogorov-Smirnov statistical methods were used to test the distribution of the data. The regression test was used to examine the effect of variables.
According to the results, all the factors of the innovation climate in the classroom on the ability to set up an independent business in students Physical education of Islamic Azad University of Tabriz has a positive effect.
Innovation (targeted specifically at factors in this study) in academic classes, students can create new businesses and improve the employment situation of physical education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation Climate
  • Independent Business Startups
  • Physical Education Students
  • تاریخ دریافت: 01 تیر 1398
  • تاریخ بازنگری: 13 مرداد 1398
  • تاریخ پذیرش: 18 دی 1399
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1399