تحلیل رابطه سلامت اجتماعی بر رفتار شهروندی سازمانی ( مورد مطالعه:معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر مسئل اجتماعی و مدرس دانشگاه

2 عضو هیت علمی گروه مدیریت دانشگاه پیام نور بیرجند

10.22034/sls.2019.19692

چکیده

بسترسازی سلامت اجتماعی درسازمان،انرژیمضاعفیرا فراتر از انجاموظایفشغلی ازطریق فعالیت های داوطلبانه بوجود می آورد، که باعث شکل گیری رفتار شهروندی سازمانی می شود. مبانی نظری با تاکید بر نظریه کییز(سلامت اجتماعی) و نظریه باتمن و اِرگان(رفتار شهروندی سازمانی) شکل گرفته است. روش شناسی این تحقیق پیمایشی و از نوع همبستگی توصیفی بوده است، جامعه مورد مطالعه معلمان شهر بیرجند در سال تحصیلی 97-96 برابر با 1150 نفر بوده که با استفاده از تعیین حجم نمونه کوکران برابر 285 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای و تصادفی اطلاعات پاسخگویان براساس پرسشنامه مصاحبه ای استاندارد شده اطلاعات جمع آوری شده است. میزان آلفای کرونباخ گویه های سلامت اجتماعی برابر با (4/75) وگویه های رفتار شهروندی سازمانی برابر (6/78)بدست آمده است.از نرم افزارهای AMOS, PLS و SPSS برای تجزیه و تحلیل یافته ها استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که در بین مولفه های متغیر مستقل( سلامت اجتماعی) انسجام اجتماعی پذیرش اجتماعی، سهم داشت اجتماعی همچنین در بین مولفه های متغیر وابسته( رفتار شهروندی سازمانی) احترام و تکریم، نوع دوستی و جوانمردی به ترتیب بالاترین میانگین را داشته اند.بیشترین افراد حاضر در این پژوهش یعنی 155 نفر (4/54 %) را زنان بوده اند.نتایج بیانگر این است که در سطح 05/0 سلامت اجتماعی بیشترین تاثیر را بر مولفه‌های رفتار جوانمردی (74/0) دارد،همچنین کمترین شدت تاثیر بین میزان سلامت اجتماعی بر رفتار مشارکتی(47/0)مشاهده شده است. آزمون فرضیه ها نشان می‌دهد سلامت اجتماعی بر مولفه‌های رفتار شهروند سازمانی یعنی بر: جوانمردی(74/0)وظیفه شناسی(70/0) احترام تکریم (66/0) نوع دوستی(60/0)، ومشارکت(47/0)، تاثیر معنادار و مستقیم داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Social Health and Organizational Citizenship Behavior (Case Study: Elementary teachers in Birjand)

نویسنده [English]

  • zahra rajaei 2
1
2 Assistant Professor, Department of Management, Payame Noor University, Tehran,
چکیده [English]

Incorporating social health into the organization generates additional energy beyond the job duties through voluntary activities, which shapes organizational citizenship behavior. The purpose of this article is to identify the relationship between social health and organizational behavioral components of elementary school teachers in Birjand. Theoretical foundations are formed by emphasizing the theory of Keyes (social health) and the theory of Bateman and Ergan (organizational citizenship behavior). The methodology of this research was descriptive correlational survey, the study population of Birjand teachers in the academic year 2017-2018 equals 1150 students. Using Cochran sample size of 285 people by cluster random sampling of respondents was collected based on standardized interview questionnaire. Cronbach's alpha for social health items was equal to (75.4) and organizational citizenship behaviors were equal (78.6). AMOS, PLS and SPSS soft-wares were used for data analysis. The results show that among the independent variables (social health) of social cohesion social acceptance, social contribution also had the highest average among the dependent variables (organizational citizenship behavior) on respect & honor, altruism and magnanimity. Most of the participants in this study, 155 (54.4%) were women. The results indicate that at the 0.05 level of social health has the most influence on the components of magnanimity behavior (0.74), Also, the lowest intensity of the effect of social health on participatory behavior was observed (0.47). Hypotheses test show that social health affects the components of organizational citizenship behavior such as: magnanimity (0.74) deontology (0.70) respect & honor (0.66) altruism (0.60) and participation (47.47). 0) has had a significant and direct impact, also, all the parameters of the measurement model and the corresponding paths of the hypotheses are confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Birjand
  • Organizational Citizenship Behavior
  • Social Health
  • Teachers