تحلیل رابطه بین سرمایه اجتماعی و سلامت روانی (دانشجویان دانشگاه پیام نور تربت حیدریه).

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر مسئل اجتماعی و مدرس دانشگاه

2 پژوهشگر مسائل اجتماعی

10.22034/sls.2019.19695

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مولفه های سرمایه اجتماعی بر سلامت روانی انجام شده است.در این تحقیق بر نظریه پاتنام(سرمایه اجتماعی)ونظریه آدلر(سلامت روانی) تأکید شده است.روش شناسی بر اساس هدف کاربردی و پیمایشی بوده و از پرسشنامه استاندارد شده گلدبرگ(سلامت روانی) و محقق ساخته (سرمایه اجتماعی) استفاده شده است.حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 384 نفر بدست آمده است که بر اساس خطای 05/0 سعی شده حجم نمونه بالغ بر 400 نفر در نظر گرفته شود. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه برابر (811/0) وضریب پایایی متغیر مستقل(730/0) و متغیر وابسته برابر با (756/0) بدست آمده است.نتایج نشان دادکه میانگین سرمایه اجتماعی دانشجویان برابر 89/2 کمی بالاتر از حد متوسط برابر با (59 درصد) و سلامت روانی برابر با 34/3 بالاتر از حد متوسط در حدود(74 درصد) بوده است.در بین میانگین مولفه های سرمایه اجتماعی به ترتیب شاخص های(ارتباط، اعتماد، حمایت، مشارکت)و برای میانگین مولفه های متغیر وابسته شاخص های(بهداشت روانی و سلامت جسمانی) بیشترین اهمیت را داشته است.نتایج ضریب همبستگی بین سرمایه اجتماعی و مولفه های آن با سلامت روانی در سطح معناداری01/0 مثبت و از نظر شدت نسبتاً ضعیف بوده است. نتایج نشان داده که جنسیت و وضعیت تأهل با متغیر سلامت روانی ارتباط معنادار و میانگین زنان و افراد متاهل بیشتر از مردان و دیگر گروه های وضعیت تأهل بوده است. متغیرهای مستقل و وابسته با رشته تحصیلی دانشجویان و میزان درآمد شخصی شان رابطه معنادار نداشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Relationship between Social Capital and Mental Health (The Students of Payam Noor University of Torbat-E-Heidariyeh)

نویسنده [English]

  • marziey rezazadeh 2
1
2 Social Issues Researcher
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between social capital components and mental health. The study emphasizes Putnam theory (social capital) and Adler theory (mental health).The methodology is based on the purpose of the survey and is based on Goldberg (mental health) and researcher-made (social capital) standardized questionnaires. According to Cochran's formula, the sample size was 384 people, which is based on the error of 0.05, the sample size is 400 people.The method of stratified random sampling and Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire were equal (0.811)، reliability of independent variable (0.730) and dependent variable (0.756).The results showed that mean social capital of students was 2.89 slightly above average (59%) and mental health was 3.34 higher than average (74%).Among the mean components of social capital, respectively, the indicators (relevance, trust, support, participation) and the mean of the dependent variable components of the indicators (mental health and physical health) were the most important. The results of correlation coefficient between social capital and its components with mental health were positive and significant at the significant level of 0.01.The results showed that gender and marital status were significantly correlated with mental health variables and the mean of women and married people was higher than men and other marital status groups. Independent and dependent variables were not significantly correlated with students' field of study and their personal income. The results of regression indicated that the components of communication, participation, trust, support with the highest beta had an effect on explaining the dependent variable and about (0.406) social capital had moderate effect on mental health, and path analysis results indicated indirect component effect. Support, trust, communication, and participation in mental health were obtained, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Capital
  • Mental Health
  • Students
  • Torbat-E-Heidariyeh
  • تاریخ دریافت: 03 شهریور 1398
  • تاریخ بازنگری: 19 شهریور 1398
  • تاریخ پذیرش: 14 شهریور 1397
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1397