تأثیر سبک زندگی بر رفتار خرید آنی گردشگران ورزشی.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

3 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.

4 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

10.22034/sls.2021.19697

چکیده

در دنیای امروز داشتن اطلاعات، آگاهی و دانش کافی از سبک زندگی مشتریان ورزشی، می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط رفتار مشتریان را برطرف کند، از این رو هدف این تحقیق بررسی تأثیر سبک زندگی بر رفتار خرید آنی گردشگران ورزشی است. ﭘﮋوﻫﺶ حاضر بر اساس اﻫﺪاف ﭘﮋوﻫﺶ، از ﻧﻮع ﻛﺎرﺑﺮدی؛ روش اﻧﺠﺎم آن ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ و روش ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ به صورت ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای- ﻣﻴﺪاﻧﻲ بود و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق را گردشگران مقاصد گردشگری ورزشی منتخبی از استان‌های کشور (آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، گیلان، خوزستان) تشکیل دادند که به دلیل نامشخص و گسترده بودن تعداد جامعه آماری و همچنین با توجه به فرمول کوکران، از حداکثر تعداد ممکن یعنی 384 نفر از گردشگران استفاده شد که به صورت تصادفی ساده انتخاب گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش توصیفی شامل جداول فراوانی و میانگین بود و در بخش استنباطی نیز از آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای بررسی طبیعی بودن داده‌ها و از تحلیل عاملی تاییدی با رویکرد حداقل مربعات جزئی برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شد. نرم‌افزارهای مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، SPSS V20 و SmartPLS3 بود. نتایج نشان داد که سبک زندگی بر رفتار خرید آنی گردشگران در مقصد گردشگری مورد تحقیق تاثیر مثبت و معناداری دارد (376/8=t و 261/0=ضریب مسیر).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of lifestyle on the immediate shopping behavior of sports tourists

نویسندگان [English]

  • Hojjat Hajipoor 1
  • Emadeldin Poursafar Tabalvandani 2
  • Tayyebeh Abdali 3
  • mohsen sadeghi 4
1 PhD student in Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
2 PhD student in Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Gilan, Rasht, Iran.
3 Master of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
4 PhD Student in Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]

In today's world, having enough information, awareness and knowledge of the lifestyle of sports customers, can solve many problems related to customer behavior, so the purpose of this study is to investigate the impact of lifestyle on the immediate shopping behavior of sports tourists. The present tense is based on the verses of the present tense; The method was Descriptive-survey, and the data collection method was Library-Field, and a researcher-made questionnaire was used to collect data. The statistical population of the study consisted of selected tourists from the tourist destinations of the provinces of the country (East Azerbaijan, Khorasan Razavi, Gilan, Khoozestan). Was selected by simple random sampling. Data analysis in the descriptive part included frequency and mean tables, and in the inferential part the Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the data and confirmatory factor analysis with a partial least squares approach was used to examine the relationship between variables. The software used for data analysis were SPSS V20 and SmartPLS3. The results showed that lifestyle has a positive and significant effect on the immediate shopping behavior of tourists in the studied tourist destination (t=8.376 and route coefficient=0.261).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lifestyle
  • Immediate shopping behavior
  • Sports tourists