سبک آموزش مجازی؛ گامی در راستای ارتقای دانش مادران دارای فرزند دانش آموز در کرج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

10.22034/sls.2025.66671.1515

چکیده

 
با شیوع کرونا و مجازی‌شدن مدارس، میزان مصرف و ضریب نفوذ اینترنت در کشور به‌ویژه میان زنان خانه‌دار رشد چشمگیری یافت. با توجه به سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی(فیزیکی) در دوران کرونا و آموزش مجازی دانش‌آموزان، حضور زنان در شبکه‌ها و تأثیرات این شبکه‌ها بر ارتقای دانش مجازی آنان اهمیت یافت و به‏عنوان نوعی از سبک آموزش ذیل سبک  زندگی مدرن قرار گرفت. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سبک آموزش ‌مجازی بر افزایش و ارتقای دانش‌ مجازی مادران دارای فرزند دانش‌آموز در شهر کرج است. جامعه آماری تحقیق، مادران دارای فرزند دانش‌آموز شهر کرج بود که از این تعداد نمونه‌ای به حجم ۳۸۴ نفر با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی به‏عنوان نمونه آماری انتخاب شد. نظریه‌های اشاعه، رضایت و خشنودی، حوزه عمومی ‌هابرماس و سایبرفمنیسم به عنوان چهارچوب تئوریک و به منظور تبیین مسأله پژوهش مطرح شدند. روش تحقیق پژوهش پیمایش است و یافته‌های تحقیق با استفاده از نرم‌افزار  spssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان دادند سبک آموزش مجازی بر ارتقای سواد رسانه‌ای مادران مؤثر است. همچنین متغیرهای میزان‌ ساعات کار با فرزند، میزان آشنایی، دسترسی به‌ تجهیزات اینترنتی، نحوه آموزش، مهارت استفاده، سهولت دسترسی، سال‌های استفاده، میزان آشنایی با شاد، برگزاری دوره‌های آموزشی، و میزان استفاده از شاد به ترتیب بیشترین تأثیر را بر ارتقای سواد رسانه‌ای داشتند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Virtual Education Style: A Step Towards Improving the Knowledge of Mothers with Student Children in Karaj

نویسندگان [English]

  • Akbar Talebpour 1
  • fatemeh lashani 2
1 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran.
2 Master of Social Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The spread of the COVID-19 pandemic and the virtualization of education have significantly increased both Internet usage and its penetration rate, particularly among housewives. In light of the social (physical) distancing policy and the shift to virtual education, the presence of women in digital networks and its impact on their virtual knowledge has gained considerable importance. This study aims to investigate the impact of virtual education styles on enhancing the virtual knowledge of mothers in Karaj. The statistical population of the study consisted of mothers with student children, from which a sample of 384 participants was selected using random cluster sampling. The theoretical frameworks applied in this research were Dissemination Theory, Habermas' Public Sphere, and Cyberfeminism. The research method was survey-based, and the findings were analyzed using SPSS software. The results indicated that the virtual education style is effective in improving mothers' media literacy. Additionally, several variables had a significant impact on media literacy, including the number of hours spent working with children, the level of familiarity with technology, access to Internet devices, the educational method employed, technology usage skills, ease of access, years of Internet usage, familiarity with SHAD, participation in training courses, and the level of SHAD usage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual education style
  • mothers
  • students
  • social distancing
  • Karaj
  • تاریخ دریافت: 19 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری: 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 18 تیر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 مرداد 1404