سبک آموزش مجازی؛ گامی در راستای ارتقای دانش مادران دارای فرزند دانش آموز در کرج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

10.22034/sls.2025.66671.1515

چکیده

با شیوع کرونا و مجازی‌شدن مدارس، میزان مصرف و ضریب نفوذ اینترنت در کشور به‌ویژه میان زنان خانه‌دار رشد چشمگیری داشت، با توجه به سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی(فیزیکی) در دوران کرونا و آموزش مجازی دانش‌آموزان، حضور زنان در شبکه‌ها و تأثیرات این شبکه‌ها بر ارتقای دانش مجازی آنان اهمیت یافت و بعنوان نوعی از سبک آموزش ذیل سبک زندگی زندگی مدرن قرار گرفت.هدف پژوهش بررسی تأثیر سبک آموزش‌مجازی بر افزایش و ارتقای دانش‌مجازی مادران دارای فرزند دانش‌آموز در شهر کرج بود، جامعه آماری تحقیق مادران دارای فرزند دانش‌آموز کرج بودند که از این تعداد نمونه‌ای به حجم ۳۸۴ نفر با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نظریه‌های؛ اشاعه، رضایت و خشنودی، حوزه عمومی‌هابرماس و سایبرفمنیسم به عنوان چهارچوب تئوریک و به منظور تبیین مسأله پژوهش مطرح شدند،روش تحقیق پژوهش پیمایش بود و یافته‌های تحقیق با استفاده از نرم‌افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌های پژوهش نشان دادند سبک آموزش مجازی بر ارتقای سواد رسانه‌ای مادران مؤثراست، همچنین متغیرهای؛میزان‌ساعات کار با فرزند، میزان آشنایی، دسترسی به‌تجهیزات اینترنتی،نحوه آموزش،مهارت استفاده،سهولت دسترسی، سال‌های استفاده ، میزان آشنایی با شاد، برگزاری دوره‌های آموزشی، میزان استفاده و میزان استفاده از شاد به ترتیب بیشترین تأثیر را بر ارتقای سواد رسانه‌ای داشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Virtual Education Style: A Step Towards Improving the Knowledge of Mothers with Student Children in Karaj

نویسندگان [English]

  • Akbar Talebpour 1
  • fatemeh lashani 2
1 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran.
2 Master of Social Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The spread of Corona and the virtualization of education, the consumption and penetration rate of the Internet in public, especially among housewives has increased significantly. Considering the social (physical) distancing policy and the virtual education, the presence of women in networks and the effects of that on their virtual knowledge has become important.The aim of the study was to investigate virtual education style impact on the increase of the virtual knowledge of mothers in Karaj.The statistical population of the study was mothers with student children, from which 384 people was selected as a statistical sample using random cluster sampling.Dissemination,Habermas' public sphere and cyberfeminism were proposed as theoretical frameworks.Research method was survey research and the research findings were analyzed using SPSS software. Research findings showed that the virtual education style is effective in promoting mothers' media literacy. Also, the variables; the amount of hours working with the child, the level of familiarity, access to Internet equipment, the method of education, the skill of use, the ease of access, the years of use, the level of familiarity with SHAD, holding training courses, the level of use and the level of use of SHAD, respectively, had the greatest impact on media literacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual education style
  • mothers
  • students
  • social distancing
  • Karaj

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 19 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری: 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 18 تیر 1404
  • تاریخ انتشار: 18 تیر 1404