تاثیر اینفلونسرهای مشهور اینستاگرامی بر ارزیابی مصرف کنندگان از برندهای پوشاک و مد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 . استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 . کارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22034/sls.2025.66950.1520

چکیده

همکاری برندها با اینفلونسرها یا افراد تأثیرگذار، می‌تواند بخشی از برنامه بازاریابی آن‌ها باشد. بخشی که در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای برای مدیران فروش و بازاریابی پیدا کرده ‌است. همچنین با رشد شبکه‌های اجتماعی بویژه اینستاگرام، فرآیند خرید مشتریان  متحول شده‌ است. اینفلوئنسرها به جایگاه مهمی در این فرآیند دست یافته‏اند و می‌توانند تأثیر مستقیم در روند فروش یک برند بگذارند. هدف این پژوهش، آزمایش تأثیر اینفلونسرهای مشهور اینستاگرامی(اینستافموس) بر ارزیابی مصرف‏کنندگان از برندهای پوشاک و مد است. این مطالعه از نظر فلسفه پژوهش از نوع اثبات‏گرا و از نظر استراتژی پژوهش، از نوع پیمایشی است داده‏ها با استفاده از پرسش‏نامه‏ای استاندارد و از طریق نمونه­گیری در دسترس و با اجرای یک پیمایش آنلاین گردآوری شد. در مجموع 610 دنبال‏کننده پرسش‏نامه را به طور کامل تکمیل و عودت نمودند. تحلیل داده‏ها با استفاده از مدل‏سازی معادلات ساختاری به شیوه حداقل مربعات جزیی صورت گرفت. نتایج نشان داد که مصرف‌کنندگانی که در معرض پست‌های برند افراد مشهور اینستاگرامی قرار می‌گیرند، منبع را قابل اعتماد می‌دانند؛ نگرش مثبتی نسبت به برند تأییدشده نشان می‌دهند؛ حضور اجتماعی قوی‌ای را احساس می‌کنند و نسبت به منبع حس حسادت دارند. در نهایت، مفاهیم مدیریتی برای بازاریابی از طریق رسانه‏های اجتماعی و برندسازی مبتنی بر اینفلوئنسر اینستاگرامی ارائه می‏شود. از منظر برنامه‏ریزی بازاریابی، یافته‏ها از قدرت اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یک استراتژی برندسازی مؤثر صحبت می‏کنند. به طور کلی، نتایج حاکی از آن است که اینستافیموس‏ها تأثیر قابل توجهی بر تصمیمات خرید مصرف‏کنندگان برندهای پوشاک و مد دارند و در نتیجه، سبک مصرفی آنها را دستخوش تغییرات جدی نموده‏اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The impact of famous Instagram influencers on consumers' evaluation of clothing and fashion brands

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Jalilvand 1
  • Taher Roshandel 2
  • Mohammad Reza Fallah 3
1 2. Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management, Farabi College, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran,
3 Master of Arts in Media Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Brands' collaboration with influencers or influential people can be part of their marketing plan. A sector that has gained a special place for sales and marketing managers in recent years. Also, with the growth of social networks, especially Instagram, the customer buying process has changed. Influencers have achieved an important position in this process and can have a direct impact on a brand's sales process. The purpose of this study is to test the effect of famous Instagram influencers (Instafamos) on consumers' evaluation of clothing and fashion brands. This study is positivist in terms of research philosophy and survey in terms of research strategy. Data were collected using a standard questionnaire and through convenience sampling and by conducting an online survey. A total of 610 followers completed and returned the questionnaire in full. Data analysis was performed using structural equation modeling using partial least squares. The results showed that consumers exposed to brand posts from Instagram celebrities perceive the source as trustworthy, display a positive attitude towards the endorsed brand, feel a strong social presence, and feel envy towards the source. Finally, managerial implications for social media marketing and Instagram influencer-based branding are presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand Management
  • Instagram
  • Social Media Marketing
  • Social Presence
  • InstaFamous
  • تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 24 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 29 تیر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 آبان 1404