مطالعه‌ی پدیدارشناختی تجربه‌ی ناسازیِ دانش‌آموزان متوسطه‌ی دوم در میدان آموزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشیار جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 استادیار جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

4 دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی دانشگاه چمران اهواز

10.22034/sls.2025.67228.1531

چکیده

مدرسه به عنوان میدانی اجتماعی که دانش­آموزان در آن کنش­گرند صرفاً فضایی با قواعد آشنا نیست. فهم تجربة دانش‏آموزان در این فضا نیازمند مطالعة رابطة عادت­واره­ آنها با این میدان است. تحقیقات چندانی درباره­ شکاف میانِ عادت­وارة دانش­آموز و شرایطِ اجتماعیِ غالب بر فضای مدرسه صورت نگرفته است. این مطالعة کیفی به تحلیل چگونگی تجربة ناسازی دانش­آموزان متوسطة دوم شهر دزفول می‏پردازد. استراتژی پژوهش در این تحقیق، پدیدارشناسی است. مشارکت­کنندگان در این مطالعه به­صورت هدف­مند، انتخاب شده و داده‏ها به­صورت مصاحبة عمیق، گردآوری شدند. برای تحلیل و کدگذاری داده­ها از روش موستاکاس استفاده شده است. یافته‏های این پژوهش نشان می­دهند که بسیاری از دانش­آموزان پیش از آن­که بتوانند عادت­وارة اولیه­شان را در شرایط میدان مدرسه بازسازی کنند، تجاربی از یأس و سرخوردگی، یعنی ناسازی، از سر گذرانده­اند. نتیجه آن­که، زمینه­های تجربة ناسازی دانش­آموزان از مدارس مختلف یکسان نیست، و هنگامی که عادت­وارة دانش­آموزان به چالش کشیده می­شود، با وجود تجربة ناسازی، پتانسیلِ امکانِ بازسازیِ عادت­واره و عاملیت وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A phenomenological study of the experience of hysteresis of high school students in the field of education

نویسندگان [English]

  • Ali Hossein Hosseinzadeh 1
  • Abdolreza Navah 2
  • Ali Boudaghi 3
  • Yones Boodat 4
1 Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Associate Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
3 Assistant Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
4 PhD student, Department of Sociology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran,,
چکیده [English]

مدرسه به عنوان میدانی اجتماعی که دانش‌آموزان در آن کنش‌گرند صرفاً فضایی با قواعد آشنا نیست. فهم تجربه‌ی آن‌ها در این فضا نیازمند مطالعه‌ی رابطه‌ی عادت‌واره‌شان با این میدان است. تحقیقات چندانی درباره‌ی شکاف میانِ عادت‌واره‌ی دانش‌آموز و شرایطِ اجتماعی غالب بر فضای مدرسه صورت نگرفته است. این مطالعه‌ی کیفی به تحلیل چگونگی تجربه‌ی ناسازی دانش‌آموزان متوسطه‌ی دوم شهر دزفول است. استراتژی پژوهش در این پژوهش پدیدارشناسی است. مشارکت‌کنندگان در این مطالعه به‌صورت هدف‌مند انتخاب شده و داده‌ها به‌صورت مصاحبه‌ی عمیق گردآوری شدند. برای تحلیل و کدگذاری داده‌ها از روش موستاکاس استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که بسیاری از دانش‌آموزان پیش از آن‌که بتوانند عادت‌واره‌ی اولیه‌شان را در شرایط میدان مدرسه بازسازی کنند تجاربی از یأس و سرخوردگی، یعنی ناسازی، از سر گذرانده‌اند. نتیجه آن‌که، زمینه‌های تجربه‌ی ناسازی دانش‌آموزان از مدارس مختلف یکسان نیست؛ و هنگامی که عادت‌واره‌ی دانش‌آموزان به چالش کشیده می‌شود، با وجود تجربه‌‌ی ناسازی، پتانسیلِ امکانِ بازسازیِ عادت‌واره و عاملیت وجود دارد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • دانش‌آموزان
  • عادت‌واره
  • میدان
  • ناسازی
  • عاملیت
  • تاریخ دریافت: 19 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 13 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 29 تیر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 آبان 1404