نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 دانشیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 استادیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
4 دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی دانشگاه چمران اهواز
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
مدرسه به عنوان میدانی اجتماعی که دانشآموزان در آن کنشگرند صرفاً فضایی با قواعد آشنا نیست. فهم تجربهی آنها در این فضا نیازمند مطالعهی رابطهی عادتوارهشان با این میدان است. تحقیقات چندانی دربارهی شکاف میانِ عادتوارهی دانشآموز و شرایطِ اجتماعی غالب بر فضای مدرسه صورت نگرفته است. این مطالعهی کیفی به تحلیل چگونگی تجربهی ناسازی دانشآموزان متوسطهی دوم شهر دزفول است. استراتژی پژوهش در این پژوهش پدیدارشناسی است. مشارکتکنندگان در این مطالعه بهصورت هدفمند انتخاب شده و دادهها بهصورت مصاحبهی عمیق گردآوری شدند. برای تحلیل و کدگذاری دادهها از روش موستاکاس استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهند که بسیاری از دانشآموزان پیش از آنکه بتوانند عادتوارهی اولیهشان را در شرایط میدان مدرسه بازسازی کنند تجاربی از یأس و سرخوردگی، یعنی ناسازی، از سر گذراندهاند. نتیجه آنکه، زمینههای تجربهی ناسازی دانشآموزان از مدارس مختلف یکسان نیست؛ و هنگامی که عادتوارهی دانشآموزان به چالش کشیده میشود، با وجود تجربهی ناسازی، پتانسیلِ امکانِ بازسازیِ عادتواره و عاملیت وجود دارد.
کلیدواژهها [English]