تأثیر سبک زندگی بر هویت اجتماعی از طریق اوقات فراغت در بین دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

نویسندگان

1 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مریوان، مریوان، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سبک زندگی بر هویت اجتماعی از طریق اوقات فراغت در بین دانشجویان تربیت­بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج است. روش تحقیق پژوهش حاضر از روش اجرا، پیمایشی، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر زمان، مقطی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان تربیت­بدنی (مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از بین آن­ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده  و با استفاده از فرمول مورگان تعداد 221 نفر از آن­ها به­عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. همچنین جهت گردآوری اطلاعات از پرسش­نامه­های سبک زندگی میلر و اسمیت (1996)، اوقات فراغت مصطفی پور (1390) و صفاری­نیاو روشن (1390) استفاده شده است. جهت تجزیه‌وتحلیل داده­های تحقیق از نرم­افزار لیزرل استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده­ها نشان داد که سبک زندگی هم به‌صورت مستقیم و هم به‌صورت غیرمستقیم از طریق اوقات فراغت تأثیر مثبت و معناداری بر هویت اجتماعی می­گذارد. این در حالی بود که اوقات فراغت نیز به‌صورت مستقیم تأثیر مثبت و معناداری بر هویت داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of lifestyle on social identity through leisure among physical education students of Islamic Azad University, Sanandaj Branch

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of lifestyle on social identity through leisure among physical education students of Islamic Azad University, Sanandaj Branch. Research Method The present research is a survey method, applied in terms of purpose and cross-sectional in terms of time. Statistical population: All physical education students (associate, bachelor, master and doctorate) of Islamic Azad University, Sanandaj branch were studying in the academic year 1397-98, among which they were classified using random sampling method and using Morgan Formula 221 of them were selected as a statistical sample. Miller and Smith (1996), Mostafapour (2011) and Saffariniav Roshan (2011) leisure questionnaires were also used to collect information. LISREL software was used to analyze the research data. Data analysis showed that lifestyle has a direct and indirect positive and significant effect on social identity both directly and indirectly through leisure time. This was while leisure time also had a direct positive and significant effect on identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • lifestyle
  • social identity
  • leisure
  • physical education students
ابازی، یوسف. و چاوشیان، محسن. (1381). از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی. علوم اجتماعی، شماره 30.
خواجه نوری، بیژن. پرنیان، لیلا. و همت، صغرا. (1393). مطالعه رابطه سبک زندگی و هویت اجتماعی (مطالعه موردی: جوانان شهر بندرعباس). فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، شماره1: صص 69-94.
ذکایی، محمد سعید. (1386). جامعه شناسی جوانان. تهران: آگه.
رحمت آبادی، الهام. و آقابخشی، حبیب. (1385). سبک زندگی و هویت اجتماعی جوانان. فصلنامه رفاه اجتماعی، شماره 20: صص 235-253.
رضایی کرمانجی، ملیحه. (1390). بررسی نقش هویت اجتماعی در تعیین سبک زندگی جوانان 15-29 ساله شهر همدان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا.
زارع­زاده، لیلا. (1393). بررسی رابطه سبک­های زندگی و راهبردهای مقابله­ای استرس با هویت اجتماعی زنان شهر ابرکوه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تبیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
فاضلی، محمد. (1382). مصرف و سبک زندگی، صبح صادق، قم.
قربان زاده، سکینه. (1388). بررسی تأثیر سبک زندگی بر خطر تصادف در بین جوانان واقع در سنین 18-30 سال شهر تهران، استاد راهنما: محمود شارع پور، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران.
کفاشی، محید. پهلوان، منوچهر. و عباس نژاد، کاظم. (1389). بررسی تأثیر سبک زندگی بر هویت اجتماعی جوانان: مطالعه موردی جوانان 15-29 ساله شهر بابل. پژوهش اجتماعی. شماره 9، صص: 117-139.
گروه اجتماعی و فرهنگی. (1384). اوقات فراغت و سبک زندگی اجتماعی. تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات.
گیدنر، آنتونی. (1382). تجدید و تشخص (جامعه و هویت شخصی در عصر جدید). ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
محمدی، عیسی. و همکاران. (1384). بررسی سبک زندگی بیماران قلبی و عروقی، دانشور پزشکی، دوماهانه علمی و پژوهشی، دانشگاه شاهد، سال 13، شماره 1.
واحدی، عاطفه. (1390).ارتباط بین شرکت در فعالیت‌های ورزشی اوقات فراغت با کیفیت زندگی دانشجویان علوم پزشکی فعال و غیرفعال. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شمال.
جلالی فراهانی، مجید. (1391). مدیریت اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ هفتم.
بخشنده، محمد. (1387). ارتباط بین فعالیت‌های ورزشی اوقات فراغت و کیفیت زندگی در افراد میان‌سال فعال شهر همدان. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شمال.
Arabnaz, A., Khan, W., Hussain, M., & Daraz, U. (2011). The malevolence of technology: an investigation into the various socio-economic impacts of excessive cell phone use among university students (a case study of University Of Malakand, KPK Pakistan). International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 1(3).
Bruner, M. W., Eys, M., Blair Evans, M., & Wilson, K. (2015). Interdependence and Social Identity in Youth Sport Teams. Journal of Applied Sport Psychology (ahead-of-print), 1-8.
Casla, S., Hojman, P., Cubedo, R., Calvo, I., Sampedro, J., & Barakat, R. (2014). Integrative exercise and lifestyle intervention increases leisure-time activity in breast cancer patients. Integrative cancer therapies, 1534735414541962.
Chelladurai, P., & Kerwin, S. (2017). Human resource management in sport and recreation. Human Kinetics.
Chen, S.-H., Yang, C.-C., Ho, H.-F., & Wang, L.-P. (2012). Ethnic identity and career aspiration of the Taiwanese indigenous students in the era of globalization. Asian Social Science, 8(10), p23.
Coposescu, S. (2011). Aspects of identity construction in the context of globalization. Bulletin of the Transilvania University of Brasov, Series VII: Social Sciences and Law(2), 19-24.
Deschamps, J. & Devos, T. (1998). Regarding the relationship between social identity and personal identity. In Stephen Worchel: Social identity: International Perspective. London: Sage. Pp. 1-12.
Gill, D., Williams, L., & Reifsteck, E. (2017). Psychological dynamics of sport and exercise. Human Kinetics.
Park, B. K. (2005). The relationships between leisure sports participation and lifestyle of adult women. The Journal of Sozial Sciences 6.2. Humanity, 970-973.
Park, B.-K. The relationship between leisure sports participation and lifestyle of adult women. Paper presented at the Science and Technology, 2005. KORUS 2005. Proceedings. The 9th Russian-Korean International Symposium on.
Salazar, J.M. (1998). Social identity and national identity, International perspective, London: Sage. pp. 114-123.
Tajfel, H. (1978). Social categorisation, social identity and social comparison. In H. Tajfel (Ed.), Differentiation between social groups (pp. 61-76). London: Academic Press.
Turner, J. H. (1998). The structure f sociological theory, The 6th Ed, Wadsworth publishing company
Veal, A. J. (2006). Research methods for leisure and tourism: A practical guide: Pearson Education.
Weinberg, R. S., & Gould, D. S. (2018). Foundations of sport and exercise psychology. Human Kinetics.