رویکرد معادلات ساختاری در تبیین تأثیر مدیریت زنجیرة تأمین بر بهبود عملکرد اماکن ورزشی

نویسنده

کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی چرخ نیلوفری آذربایجان، ، تبریز، ایران

چکیده

رویکرد جدیدی که در سال­های اخیر بر مدیریت عملیات حاکم شده، رویکرد مدیریت‏ زنجیره تامین است. در عصر رقابتی کنونی، اماکن ورزشی به منظور کسب مزیت رقابتی و ارتقای موقعیت بازارشان می بایست بر قابلیت ­ها و منابع کلیدی خود تمرکز نمایند. هدف این تحقیق رویکرد معادلات ساختاری در تبیین تأثیر مدیریت زنجیرة تأمین بر بهبود عملکرد اماکن ورزشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران، کارکنان و مشتریان اماکن ورزشی استان آذربایجان غربی در سال 96 بودند که از این تعداد، 385 نفر بعنوان نمونه معرف جامعه انتخاب شد. داده­های لازم جهت بررسی فرضیه­ های پژوهش از طریق پرسش­نامه به دست آمده است. هم­چنین پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری برای ارزیابی مدل علی و بررسی قابلیت اطمینان و اعتبار مدل اندازه­ گیری استفاده کرده است. مدل ارائه شده و اطلاعات به دست آمده از پرسش­نامه­ ها از طریق نرم افزارهای SPSS و PLS، تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان می­ دهد، شیوه­ های مدیریت زنجیرة تأمین و مزیت رقابتی دارای اثر مستقیم، و مثبت بر عملکرد اماکن ورزشی است و موجب بهبود عملکرد می­ گردد. از طرفی تآثیر مثبت و معنی­داری نقش واسطه­ ای مزیت رقابتی بر عملکرد اماکن ورزشی در سطح اطمینان 99/0 تآیید شد. بنابراین در عرصه رقابت میان سازمان­ ها و اماکن ورزشی، یکی از مؤلفه­ های افزایش ­دهنده موفقیت ، تمرکز بر بهبود عملکرد از طریق ایجاد مزیت رقابتی می­ باشد.
 
چکیده بلند:
بیان مسئله
با توجه به این­که ورزش و فعالیت بدنی هر روز اهمیت بیشتری می ­یابد ولی در اکثر سازمان ها تغییرات مدیریتی با اهداف متفاوت و در موقعیت های گوناگون صورت می ­پذیرد. طی چند سال اخیر و به دنبال افزایش اهمیت و ضرورت به‌کارگیری مدیریت زنجیره تأمین مدل ­های فرایندی و مفهومی مختلفی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه مدیریت زنجیره تأمین تدوین شده است.
به‌طورکلی؛ بهبود عملکرد زنجیره تأمین یکی از موضوعات حیاتی برای کسب مزیت های رقابتی سازمان ­های ورزشی است. تحقیقات گذشته رویکردی تجزیه گرا داشته و به اجزاء صنعت ورزش به‌طور مجزا؛ بدون توجه همزمان به همه اجزاء آن پرداخته‌اند؛ اما در این تحقیق تلاش شد با تفکری سیستمی و با استفاده از مدلی که پیش­تر توسط محقق برای پدیده صنعت ورزش ایران (اماکن ورزشی) مدل­سازی شده است؛ شرایط و مقولات این صنعت در کشور بهتر تبیین و توصیف شوند.
روش ­شناسی پژوهش
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی و روش تحقیق در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران، کارکنان و مشتریان (زن و مرد) اماکن ورزشی استان آذربایجان غربی در سال 96 است؛ که به علت نامشخص بودن تعداد مدیران، کارکنان و مشتریان در استان حجم نمونه انتخاب شده 385 نفر گردید که بالاترین حجم نمونه آماری است. داده­ های لازم جهت بررسی فرضیه­ های پژوهش از طریق پرسش­نامه به دست آمده است. هم­چنین پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری برای ارزیابی مدل علی و بررسی قابلیت اطمینان و اعتبار مدل اندازه­ گیری استفاده کرده است. مدل ارائه شده و اطلاعات به دست آمده از پرسش­نامه ­ها از طریق نرم‌افزارهای SPSS و PLS، تجزیه‌وتحلیل شده است.
یافته های تحقیق
نتایج تحقیق نشان می ­دهد، شیوه ­های مدیریت زنجیرة تأمین و مزیت رقابتی دارای اثر مستقیم و مثبت بر عملکرد اماکن ورزشی است و موجب بهبود عملکرد می­ گردد. از طرفی تأثیر مثبت و معنی­داری نقش واسطه ­ای مزیت رقابتی بر عملکرد اماکن ورزشی در سطح اطمینان 99/0 تأیید شد؛ بنابراین در عرصه رقابت میان سازمان­ ها و اماکن ورزشی، یکی از مؤلفه­ های افزایش ­دهنده موفقیت، تمرکز بر بهبود عملکرد از طریق ایجاد مزیت رقابتی است.
 
بحث و نتیجه‌گیری
مدیریت زنجیره تأمین می ­تواند باشگاه ­ها را در مقابل مشتریان پاسخگوتر و در نتیجه سودآورتر سازد، این باعث شده است تا مدیران ورزشی بر ارتقای فرآیند زنجیره تأمین تأکید بیشتری داشته باشند. بسیاری از سازمان ها و شرکت­ها در ایران تا حدی به اهمیت نقش و جایگاه مدیریت زنجیره تأمین در موفقیت کسب ­و­کار خود پی برده‌اند. اثر مستقیم و یا غیرمستقیم یکپارچگی زنجیره تأمین بر عملکرد در کشورهای مختلف و حتی در باشگاه ­ها، شرکا، متفاوت است و در نتیجه نقش یکپارچگی زنجیره تأمین بر بهبود عملکرد با یکدیگر تفاوت دارد؛ بنابراین با استفاده از نظرات اجزای مدیریت زنجیره تأمین به‌منظور بهبود در برنامه ­ها و فعالیت ­ها و تماس با کاربران و مشتریان ورزشی برای گرفتن بازخورد از طریق روش­های متداول و با توجه به اثرگذاری زیاد همکاری مجموعه زنجیره تأمین در مزیت رقابتی و عملکرد باشگاه ­ها، پیشنهاد می شود تا جو همکاری صمیمانه بین اجزای مجموعه زنجیره تأمین ایجاد شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Structural Equation Approach to Explain the Effect of Supply Chain Management on Improving the Performance

نویسنده [English]

  • Romina Habibpour
M.Sc., Department of Sports Management, Azerbaijan Lotus Wheel Higher Education Institute,, Tabriz, Iran
چکیده [English]

A new approach to managing operations in recent years is the supply chain management approach. In the current competitive era, sports venues must focus on their capabilities and resources in order to gain competitive advantage and improve their market position. The purpose of this study is to approach structural equations in explaining the effect of supply chain management on improving the performance of sporting places. The statistical population of the study was managers, employees and customers of West Azarbaijan sports facilities in the year 96, out of which 385 were selected as representative of the community. The data for the research hypotheses were obtained through a questionnaire. The research also used the structural equation modeling model to evaluate the causal model and to verify the reliability and validity of the measurement model. The presented model and the information obtained from the questionnaires were analyzed using SPSS and PLS software. The results of the research show that supply chain management practices and competitive advantage have a direct and positive effect on the performance of sports facilities and improve performance. On the other hand, the positive and significant effects of the intermediate role of competitive advantage on the performance of sporting places were confirmed at a confidence level of 0.99. Therefore, in the area of competition between organizations and sports facilities, one of the factors contributing to success is to focus on improving performance through the creation of competitive advantage.
 
Long Abstract
Problem Statement
Due to the fact that sports and physical activity are becoming more important every day, but in most organizations, managerial changes are made with different goals and in different situations, in recent years, following the increasing importance and necessity of using supply chain management, various process and conceptual models have been developed by individuals and legal entities in the field of supply chain management. Generally; Improving supply chain performance is one of the vital issues for gaining competitive advantage of sports organizations. Past research has taken a dissociative approach and has dealt with the components of the sports industry separately and without simultaneous consideration of all components. But in this research, an attempt was made to well explain and describe the conditions and categories of this industry in the country with systemic thinking and using a model previously modeled by the researcher for the phenomenon of the Iranian sports industry (sports venues).
Research Methodology
The present research is applied in terms of purpose and in terms of strategy and research method, is among the descriptive-survey research. The statistical population of the present study is the managers, employees and customers (male and female) of sports venues in West Azerbaijan province in 2017. Due to the uncertain number of managers, employees and customers in the province, the selected sample size was 385 people, which is the highest statistical sample size. Necessary data to test the research hypotheses were obtained through a questionnaire. Also, in this research the structural equation model method was used to evaluate the model and evaluate the reliability and validity of the measurement model. The proposed model and the information obtained from the questionnaires were analyzed through SPSS and PLS software.
Research Findings
The results show that supply chain management practices and competitive advantage have a direct and positive effect on the performance of sports venues and improve performance. On the other hand, the positive and significant effect of the mediating role of competitive advantage on the performance of sports venues was confirmed at a confidence level of 0.99. Therefore, in the field of competition between organizations and sports venues, the focus on improving performance by creating a competitive advantage is one of the components that increases success.
Conclusion
Supply chain management can make clubs more responsive to customers and therefore more profitable. This has led sports managers to place more emphasis on improving the supply chain process. Many organizations and companies in Iran, to some extent, have realized the importance of the role and position of supply chain management in the success of their business. Direct or indirect effect of supply chain integration on performance is different in different countries and even in clubs and partners. As a result, the role of supply chain integration on performance improvement is different. Therefore, using the views of supply chain management components, in order to improve programs and activities and contact with sports users and customers, to get feedback through common methods and due to the high impact of supply chain cooperation on competitive advantage and performance of clubs, it is suggested to create an atmosphere of sincere cooperation between the components of the supply chain.
reference
-     Bratić, D. (2011). Achieving A Competitive Advantage By Scm. Ibima Business Review, Article Id 957583, DOI: 10.5171/2011.957583.
 http://www. ibimapublishing.com/journals/IBIMABR/ibimabr.html.
-     Faizi, i. (2006). Fundamentals of Organization and Management, Ninth Edition, Tehran: Payame Noor University. (In Persian).
-     Feghi Farahmand, Nasser (2003). Basic management of the organization. Volume One, First Edition, Tabriz Foroozeh Publications. (In Persian).
-     Franco-Santos, M., Lucianetti, L., Bourne, M. (2012).Contemporary performance measurement systems: A review of their consequences and a framework for research. Management Accounting Research, 23 (2): 79–19.
-     Hughes, M., Hughes, P., Mellahi, K., Guermat, C., 2010, Short -term versus Long-term Impact of Managers: Evidence from the Football Industry, British Journal of Management, 21, pp. 571-589.
-     Koh, S.C.L., Demirbag, M., Bayraktar, E., Tatoglu, E., & Zaim, S. (2007). The impact of supply chain management practices on performance of SMEs. Industrial Management & Data Systems, 107 (1), 103-124.
-     Li, S ., Rao, S. S, Ragu Nathan, Nathan, ., & Ragu Nathan, B . (2005). Development and validation of a measurement instrument for studying supply chain management practices. Journal of Operations Management, 23, 618–641.
-     Li, S., Ragu-Nathan, B., Ragu-Nathan, T.S., & Rao, S.S. (2006). The impact of supply chain management practices on competitive advantage and organizational performance. The International Journal of Management Science, 34, 107-124.
-     Morgan, S., Narasimhan, R., Wang, C. (2007). Managing Beyond the Factory Walls: Effects of 4 Types of Strategic Integration on Manufacturing Plant Performance. Journal of Operations Management, 25(1):148-164.
-     Mzoughi, N., Bahri, N., & Ghachem, M.S. (2008). Impact of supply chain management and ERP on organizational performance and competitive advantages: Case of Tunisian companies. Journal of Global Information Technology Management, 11(3), 24-46.
-     Raduan, C. R., Jegak, U., Haslinda, A., Alimin, I. I. (2009). A Conceptual Framework of the Relationship between Organizational Resources, Capabilities, Systems, Competitive Advantage and Performance. Research Journal of International Studies, (12): 45-58. ISSN 1453-212X.
-     Rezaei Klidberi, Hamidreza, Goodarzvand Chegini, Mehrdad, Alavi Foumani, Seyedeh Fatemeh (2015). The effect of supply chain management on improving the performance of auto parts manufacturing industries through competitive advantage. Faculty of Management, University of Tehran. Business Management Quarterly, 6(1). (In Persian).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Supply Chain
  • Competitive Advantage
  • Performance
  • Sports Places
  • West Azarbaijan Province
  • Bratić, D. (2011). Achieving A Competitive Advantage By Scm. Ibima Business Review, Article Id 957583, DOI: 10.5171/2011.957583.

 http://www. ibimapublishing.com/journals/IBIMABR/ibimabr.html.

  • Brookshaw, T. & Terziovski, M. (1997). the relationship between strategic purchasing and customer satisfaction within a total quality management environment. Benchmarking for Quality Management & Technology, 4 (4). 244-258.
  • Cassady A, Weintraub R (2002). PLAYING IT SAFE. The Consumer Federation of America: U.S. Public Interest Research Group Education.
  • Copacina, W.C. (1997). Supply chain management: The basics and beyond. St Lucie Press/APICS Series on Resource Management.
  • Estampe, D., Lamouri, S., Paris, J., Brahim-Djelloul, S. (2013). A framework for analysing supply chain performance evaluation models. International Journal of Production Economics, 142(2): 247–258.
  • Faizi, i. (2006). Fundamentals of Organization and Management, Ninth Edition, Tehran: Payame Noor University. (In Persian).
  • Feghi Farahmand, Nasser (2003). Basic management of the organization. Volume One, First Edition, Tabriz Foroozeh Publications. (In Persian).
  • Franco-Santos, M., Lucianetti, L., Bourne, M. (2012).Contemporary performance measurement systems: A review of their consequences and a framework for research. Management Accounting Research, 23 (2): 79–19.
  • Hughes, M., Hughes, P., Mellahi, K., Guermat, C., 2010, Short -term versus Long-term Impact of Managers: Evidence from the Football Industry, British Journal of Management, 21, pp. 571-589.
  • Kargar, Ghulam Ali (2003). Analyzing the situation of sports venues in the country and determining the factors affecting productivity from the perspective of experts and presenting a productivity model. Doctoral dissertation, University of Tehran. (In Persian).
  • Kim, S.W. (2006). The effect of supply chain integration on the alignment between corporate competitive capability and supply chain operational capability. International Journal of Operations & Production Management, 26(10), 1084- 1107.
  • Koh, S.C.L., Demirbag, M., Bayraktar, E., Tatoglu, E., & Zaim, S. (2007). The impact of supply chain management practices on performance of SMEs. Industrial Management & Data Systems, 107 (1), 103-124.
  • Li, S ., Rao, S. S, Ragu Nathan, Nathan, ., & Ragu Nathan, B . (2005). Development and validation of a measurement instrument for studying supply chain management practices. Journal of Operations Management, 23, 618–641.
  • Li, S., Ragu-Nathan, B., Ragu-Nathan, T.S., & Rao, S.S. (2006). The impact of supply chain management practices on competitive advantage and organizational performance. The International Journal of Management Science, 34, 107-124.
  • Morgan, S., Narasimhan, R., Wang, C. (2007). Managing Beyond the Factory Walls: Effects of 4 Types of Strategic Integration on Manufacturing Plant Performance. Journal of Operations Management, 25(1):148-164.
  • Mzoughi, N., Bahri, N., & Ghachem, M.S. (2008). Impact of supply chain management and ERP on organizational performance and competitive advantages: Case of tunisian companies. Journal of Global Information Technology Management, 11(3), 24-46.
  • Nazemi, Shamsuddin and Karidar, Fateme, the impact of integrated supply chain on the competitive capability in the food and drink industry in Mashhad, Journal of Industrial Management Studies, Summ Journal of Industrial Management Studies, Summ 26.(in Persian).
  • Raduan, C. R., Jegak, U., Haslinda, A., Alimin, I. I. (2009). A Conceptual Framework of the Relationship between Organizational Resources, Capabilities, Systems, Competitive Advantage and Performance. Research Journal of International Studies, (12): 45-58. ISSN 1453-212X.
  • Rezaei Klidberi, Hamidreza, Goodarzvand Chegini, Mehrdad, Alavi Foumani, Seyedeh Fatemeh (2015). The effect of supply chain management on improving the performance of auto parts manufacturing industries through competitive advantage. Faculty of Management, University of Tehran. Business Management Quarterly, 6(1). (In Persian).
  • Shilds, A. Wright, M. (1989). Arenas, a Planning, Design and Management Guide. London. Sport Council, 4 -6.
  • Simons, r. (2005). Control and performance measurement systems for strategy implementation. Translator: Mojtaba Asadi, Tehran, Ariana Industrial Research Group.
  • Wicker, L., Bemon, M., Tempelar, S., Mena, C. (2009). Understanding the relationship between time and cost to improve supply chain performance. The International Journal product economics, 121(2): 641-65.
  • Zhang, Q., Cao, M. (2011). Supply chain collaboration: Impact on collaborative advantage and firm Performance. Journal of Operations Management, 29(3): 163–180.
  • Zuckerman, A. (2011). Supply Chain Management. Translated by Ali Taghizadeh and Bahram Salehi, third edition, Shiraz: Termeh Publishing. (In Persian).