بررسی نقش شبکه تلویزیونی ورزش بر مشارکت ورزشی مردم

نویسنده

کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان، تبریز، ایران.

چکیده

رسانه ­های گروهی در شکل ­دهی و جهت ­دهی باورها، نگرش و افکار جامعه و همچنین ایجاد بستری مناسب در توسعه ورزش نقش انکارناپذیری دارند. هدف این تحقیق بررسی نقش شبکه تلویزیونی ورزش بر مشارکت ورزشی مردم است. تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد بالای 15 سال شهرستان ماکو است. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از سالنامه آماری 1395 استان آذربایجان­ غربی جمعیت بالای 15 سال شهرستان ماکو 87241 نفر است. تعداد نمونه آماری جدول کوکران 384 تعیین گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (24/81%) مورد تائید قرار گرفت. در این تحقیق از روش آماری ضریب همبستگی و از نرم‌افزار spss18 استفاده گردید. یافته­ های تحقیق نشان داد بین فرهنگ­ سازی، ترویج مشارکت اجتماعی، اطلاع­رسانی و آموزش در شبکه ورزش با مشارکت ورزشی مردم رابطه معنی ­داری وجود دارد.
 
چکیده مقدمه:
مقدمه
رسانه‌های گروهی یکی از ابزارهای اساسی برای بررسی مسائل اجتماعی، اطلاع‌رسانی، آموزشی و عامل بسیار مؤثری در شکل‌گیری ارزش‌های اجتماعی به شمار می‌آیند. رسانه‌های گروهی عامل بسیار مؤثری در شکل‌گیری ارزش‌های اجتماعی به شمار می‌روند که در بخش ورزشی، محتوای برنامه‌ها و مطالب درج‌شده در آن می‌توانند تأثیر به سزایی در پیشرفت و بهبود وضعیت کشور داشته باشند. یکی از راه‌های پرکردن اوقات فراغت ورزش همگانی است که شکلی از فعالیت‌های جسمی یا حضور منظم در فعالیت‌های جسمانی است که سلامت بدنی و روانی را بهبود می‌بخشد، روابط اجتماعی را شکل دهد و یا منجر به نتایج مثبت می‌شود. با توجه به مطالب بیان شده ضروریست تا به بررسی نقش شبکه تلویزیونی ورزش بر مشارکت ورزشی مردم شهر ماکو پرداخته شود.
 
ابزار پژوهش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع از نوع توصیفی- پیمایشی است. ازآنجایی‌که این پژوهش درصدد شناسایی رابطه بین دو متغیر است و با توجه به کمی بودن تحقیق، لذا از لحاظ نوع روش تحقیق از نوع همبستگی است که به‌منظور تفسیر رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته از ضریب همبستگی پیرسون استفاده نمودیم. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد بالای 15 سال شهرستان ماکو است. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از سالنامه آماری 1395 استان آذربایجان­غربی جمعیت بالای 15 سال شهرستان ماکو 87241 نفر است. نمونه آماری این تحقیق با استفاده از نمونه­گیری در دسترس به‌دست‌آمده است. لذا با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری این تحقیق برابر 374 انتخاب می­گردد. در این پژوهش برای جمع‌آوری مبانی نظری و ادبیات موضوع از کتب، مقالات و اینترنت و جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامة تعیین میزان مشارکت در فعالیت ورزشی فونگ وی یی و فرانسسکا و همچنین جهت سنجش متغیرهای مستقل تحقیق (فرهنگ‌سازی، ترویج مشارکت اجتماع، اطلاع­رسانی و آموزش) از پرسش­نامه محقق ساخته که دارای 20 گویه و دارای 4 مؤلفه است، استفاده گردید. تجزیه­و­تحلیل داده­ها و فرضیات با استفاده از نرم­افزار spss18 و از طریق آمار توصیفی (فراوانی­ها، اندازه‌گیری­های گرایش مرکزی و پراکندگی) و برای بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف و همچنین جهت آزمون فرضیات از ضریب همبستگی استفاده نمودیم.
 
تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها
 
ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ به دست آمده ﭼﻮن ﺳﻄﺢ معناداری به‌دست‌آمده (000/0=Sig) ﮐﻤﺘﺮ از آﻟﻔﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ (α =05/0) است، ﭘﺲ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮐﻠـﯽ آن، ﻓﺮﺿـﯿﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ وﺟﻮد رابطه بین فرهنگ‌سازی در شبکه ورزش با مشارکت ورزشی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ می­شود­­­­. اﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪار 547/0 ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﯽ­ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺷﺪت اﯾﻦ راﺑﻄﻪ خوب و ﺟﻬﺖ آن ﻧﯿﺰ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ است. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﮐﻪ بین فرهنگ‌سازی در شبکه ورزش و مشارکت ورزشی رابطه معنی‌داری وجود دارد.
 
نتیجه‌گیری
رسانه ­های ورزشی می ­توانند اساس نامه ­ای شامل ارزش ها، هنجاری های اخلاقی و ارزش های مرسوم جامعه در برنامه‌های این رسانه ها تهیه کنند. آن­ها می‌توانند بدون در نظر گفتن ترجیحات، به نیازهای واقعی مردم و برنامه‌سازی در ژانرهای مختلف و ارائه طیف کاملی از برنامه‌ها در رشته‌های ورزشی گوناگون بپردازند و روح نقادی و انتقاد سازنده از دستگاه های اجرایی ورزش کشور را ترویج و تقویت کنند و همچنین در برنامه ­های ورزشی خود چارچوب معینی را برای پرهیز از تخطی و تجاوز به حریم خصوصی افراد تعیین کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the role of sports television network on people's sports participation

نویسنده [English]

  • Lila Babapour
M.Sc., Department of Sports Management, Azerbaijan Lotus Wheel Higher Education Institute, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Mass media play an indisputable role in shaping and directing the beliefs, attitudes and thoughts of the community, as well as the establishment of an appropriate setting in the field of sport development. The purpose of this study is to investigate the role of sport television network on people's sports participation. The present research is a descriptive-analytic study and so applied research. The statistical population of this study includes all people over 15 years old in Maku city. According to data from the Statistical Yearbook of 1395, in the city of Maku of west Azarbaijan province has population of over 15 years old 87241 people. The sample size of the Morgan table 384 was determined. The research instrument was a questionnaire, which was confirmed by Cronbach's alpha coefficient (81.24%). In this research, correlation coefficient and spss18 software were used. Research findings showed that there is a significant relationship between culture development, promotion of social participation, information and education in sport network with sport participation.
 
Long Abstract
Introduction
Mass media is one of the basic tools for studying social issues, information, education and a very effective factor in shaping social values. Mass media is a very effective factor in shaping social values which can have a great impact on the development and improvement of the country in the sports sector, the content of the programs and the content listed in it. One way to fill leisure time is through public exercise, which is a form of physical activity or regular physical activity that improves physical and mental health, shapes social relationships, or leads to positive outcomes. According to the contents, it is necessary to examine the role of the sports television network on the sports participation of the people of Maku.
Research Tools
The present research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of the nature of the subject. Since this study seeks to identify the relationship between the two variables and due to the quantitative nature of the research, it is correlation in terms of the type of research method. In order to interpret the relationship between independent and dependent variables, we used Pearson correlation coefficient. The statistical population of this study includes all people over 15 years of age in Maku city. Based on the information obtained from the statistical yearbook of West Azerbaijan province in 2016, population over 15 years in Maku city is 87241 people. The statistical sample of this research is obtained by using available sampling. Therefore, using Cochran's formula, the statistical sample size of this research is 374. In this research, to collect theoretical foundations and subject literature books, articles and the Internet and to collect data from the questionnaire to determine the level of participation in Fong Wei and Francesca sports activities and also to measure independent research variables (culture building, promoting community participation, information and education), a researcher-made questionnaire with 20 items and 4 components was used. Data and hypotheses were analyzed using SPSS18 software and through descriptive statistics (frequencies, central tendency measurements and dispersion). We used Kolmogorov-Smirnov test to check the normality of the data and correlation coefficient to test the hypotheses.
Data Analysis
According to the results of the above table, the level of significance obtained (Sig = 0.000) is less than the research alpha (α = 0.05). Therefore, as a general result, the research hypothesis that claims there is a relationship between culture building in the sports network and sports participation, is accepted. But considering the value of 0.547 correlation coefficient, we can say that the intensity of this relationship is good and its direction is also direct. This means that there is a significant relationship between culture building in the sports network and sports participation.
Conclusion
Sports media can provide a statute that includes the values, moral norms and traditional values of society in the programs of these media. Regardless of their preferences, they can address the real needs of the people and program in different genres and offer a full range of programs in various sports, and promote and strengthen the spirit of constructive criticism of the country's sports executive apparatus. Also, set a specific framework in their sports programs, for avoiding violations and invasion of privacy.
reference
-    Ghasemi, Kashkar, Karami. (2012). Content Analysis of TV Sports Programs with Emphasis on Sports Components - International Conference of Asian Universities. Iran Tehran. (in persian).
-    Habbard, C., Assaf A. & Earp F. S. (2009). “Brazilian Football League Technical Efficiency: A Bootstrap Approach”, School of Economics and Management, (27): p 23.
-    Moghadas, Mustafa; Hosseini, Alaheh; Farzan, Farzam. (2017). The Effectiveness of Sports TV Programs and Its Role on Sports Audience Commitment, Communication Research Quarterly, Volume 24, Number 89. (in persian)

کلیدواژه‌ها [English]

  • Culture promotion
  • social participation
  • Education
  • sports network
  • sports participation
  • Coles B. (2005). Multimedia dental patient education systems. J Can Dent Assoc 2015: 62(3): 247 - 248.
  • Ghasemi, Kashkar, Karami. (2012). Content Analysis of TV Sports Programs with Emphasis on Sports Components - International Conference of Asian Universities. Iran Tehran. (in persian).
  • Greenwood, , (1990). Understanding radical organizational change, bringing together the old and new institutionalism. Academy of Management Review, 21(4): 10-22.
  • Habbard, C., Assaf A. & Earp F. S. (2009). “Brazilian Football League Technical Efficiency: A Bootstrap Approach”, School of Economics and Management, (27): p 23.
  • Hanneste RA. Skelee I. (2010). “The population effect of crime and neighbourhood on physical activity: an analysis of 15461 adults”. J Epidemiol Community Health. 61(1): PP: 34-39.
  • Hudson, B., and Bowney, R. H. (2015). Transformational leader behaviors and their effects on followers' trust in leader, satisfaction, and organizational citizenship behaviors. The Leadership Quarterly, 1(2):147-162.
  • Kaplaun, (2006). “The impacts of football point systems on the competitive balance: evidence from some European football leagues”. Rivista di diritto economic dello sport, Vol. 2, No. 2, pp 67-76.
  • Kurdi, Mohammad Reza. (2007). Investigating the role of mass media and press in Iranian sports, research project, Institute of Physical Education and Sports Sciences, pp. 2 - 43. (in persian)
  • Litel feeld, , Gray, M., Reilly, J.,& Noggle,M. (2003). Correlates of video game.
  • Lu, Y., Bai, B., & Stahura, K.A. (2015). The marketing effectiveness of social media in the hotel industry a comparison of facebook and twitter. Journal of Hospitality & Tourism Research, 39(2), 169-147.
  • Mahdavi Mashhadi, Saeed. (2011). "Media Sports", Public Culture Quarterly, Tehran: Public Culture Council, No. 30. (in persian)
  • Malakootian, Mustafa. (2009). Sports and Politics, Politics Quarterly, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Volume 39, Number 2, pp. 97-88. (in persian)
  • Mc kinlee, and C. ball. (2005). “Competitive balance in football: an update”. London: the sports Nexus, p 3.
  • Mendelssohn, M.R., K. Mount, and J.P. Strauss. (2001). The Big Five and ability predictors of citizenship, delinquency, and sales performance. Seventh annual conference of the Society of Industrial and Organizational Psychology, Montreal.
  • Moghadas, Mustafa; Hosseini, Alaheh; Farzan, Farzam. (2017). The Effectiveness of Sports TV Programs and Its Role on Sports Audience Commitment, Communication Research Quarterly, Volume 24, Number 89. (in persian)
  • Mohammad Qoli, Minavand; Bagheri, Saeed; Qasemi, Hamid. (2015). Methods of Institutionalizing Public Sports through National Media from the Perspective of Experts (Case Study: Sima Sports Network), Journal of Communication Research, Volume 22, Number 81, Pages 9-34. (in persian)
  • Moradi, Mehdi. (2010). Investigating the four roles of sports media in the development of popular and championship sports culture, Master Thesis, Allameh Tabatabai University, Faculty of Psychology and Educational Sciences. (in persian)
  • Mull, (2009). Relationship of organizational citizenship behavior with emotional intelligence. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1): 2432-5. 19.
  • Putnam, Euclid, W. Barber, K.L (2006). Public relations and sport in promotional culture, Public Relations Review, 3(32): 386-94.
  • Qalibaf, Mohammad Baqir. (2010). A strategic view of the sports system in the country from the program of progress and justice, Tehran: Hamed Gallery. (in persian)
  • Qasemi, Hamid (2007). The Role of Mass Media in the Development of Sports in the Country, Ph.D. Thesis, Tehran: Islamic Azad University, Science and Research Branch, pp. 20, 37, and 131. (in persian)
  • Qolizadeh, Azar; seed salhi, spedeh. (2015). The Role of Sports Network Programs in Promoting the Sports Culture of Housewives in District Five of Tehran, Journal of Cultural Management, Volume 9, Number 28; Pp. 23 - 49. (in persian)
  • Radio and Television Study Group. (2002). Live satellite broadcast in the 21st century, Tehran, Soroush Publishing, p.111. (in persian)
  • Rogers, M., Gefen, D., & Arinze, B. (2002). Some antecedents and effects of trust in virtual communities. The Journal of Strategic Information Systems, 11(3) 295-271.
  • Seyed Ameri, Mir Hassan; Jamie, Fatemeh. (2014). Explaining the effective factors in people's tendency to public and championship sports with an emphasis on the role of mass media from the perspective of physical education experts in Kurdistan Province, Volume 3, Number 9, pp. 61-72. (in persian)
  • Shahsavari, Behrooz. (2009). The role of the press in the realization of democracy. Specialized scientific monthly of Iranian Public Relations Association, No. 69, pp. 38-40. (in persian)
  • Shou, (2000). “The impacts of football point systems on the competitive balance: evidence from some European football leagues”. Rivista di diritto economic dello sport, Vol. 2, No. 2, pp 67-76.
  • Siani, D .2015, Effects of Media on Sports, International Journal of Applied Research, 1(4): 320-323.
  • Velayati Khawaja, Ali. (2016). Investigating the Factors Affecting Public Sports Participation in Tabriz, Physical Education, and Sports Science Thesis - Sports Management, University of Tehran. (in persian)
  • Winst, M., MacKenzie, S.B., Moorman, R.H. Fetter, R. (2012). Transformational leader behaviors and their effects on followers' trust in leader, satisfaction, and organizational citizenship behaviors. The Leadership Quarterly, 1(2):107-42.
  • Wolfe, Rosita; Meenaghan, Tony; O’Sullivan, Paul, 2002, the sport network: insight into the shifting balance of power, Journal of Business Research, 55: PP: 611-622.